Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

zamknij

Bywa, że zapominamy o tym, że stópki dziecka bardzo szybko rosną. Może się zdarzyć, że buciki, które kupiliśmy
2-3 miesiące temu okazują się za małe. 
Chodzenie w zbyt małych bucikach może poważnie zdeformować stópkę
i prowadzić do wad postawy w dorosłym życiu
.

Wzrost stópek dziecięcych odbywa się skokowo. Czasami przyrost długości stopy może być niewielki w ciągu roku, a czasami stopa urośnie o 5 mm w ciągu 3 miesięcy.
Należy więc co 3 miesiące sprawdzać, o ile zmieniła się długość stóp. Takie badanie przeprowadzane regularnie w warunkach domowych stanowi informacją, czy dziecko nie wymaga nowych, większych butów.

Jak prawidłowo zmierzyć stopy dziecka?

Wybierając buciki dla dziecka trzeba pamiętać by dobierać rozmiar o ok. 5-8 mm dłuższy od stopy. Ponieważ stopy nie tylko szybko rosną, ale przesuwają się również do przodu w czasie każdego kroku.
Zawsze mierzymy obie stopy, bo często jedna jest dłuższa od drugiej, a buciki należy dobierać do dłuższej stopy.
Długość stopy można mierzyć kilkoma sposobami. Podczas mierzenia dziecko musi stać w lekkim rozkroku, aby obciążyć równomiernie obie stopy.

NASZA RADA

  • Dla butów z odkrytymi palcami (sandały letnie lub domowe) do wielkości stopy należy dodać 0,5 cm, aby uzyskać prawidłowo wielkość wkładki. 
  • Dla butów z zakrytymi palcami (sneakersy, trzewiki) do wielkości stopy należy dodać 5 mm- 8 mm, aby uzyskać prawidłowo wielkość wkładki. 
  • Dla butów z zakrytymi palcami (trzewiki ocieplane, śniegowce) do wielkości stopy należy dodać 5 mm- 1cm, aby uzyskać prawidłowo wielkość wkładki. 

Uwaga! Wielkość "zapasu" zależy od wieku i rozmiaru stopy dziecka.

Bezpośredni pomiar długości stopy:

Sposób 1.

  • Kartkę w formacie A4 położyć na podłodze tuż przy ścianie.
  • Ustawić na kartce stopy dziecka tak, aby pięty lekko dotykały ściany.
  • Zaznaczyć na kartce najbardziej do przodu wysunięty punkt na pierwszym palcu (czasami może być dłuższy drugi palec).
  • Zmierzyć linijką odległość od brzegu kartki do zaznaczonego punktu.

Sposób 2.